포용적 예술의 실천적 활용: 학습 장애 예술가를 지원하는(또는 지원하려는) 매개자를 위한 워크숍
학습 장애인과 관심 있는 예술가들의 연대를 위한 워크숍. 학습 장애가 있는 예술가에게 매개자의 지원은 매우 중요할 수 있다. 현재 한국에서 활동하는 매개자의 대다수가 장애인 예술가의 부모로, 전문적인 매개자 교육을 받지 않은 경우가 많다. 이 워크숍은 각자의 포용적 예술 실천 방식을 발전시키고, 신뢰를 구축하고, 창의적인 경청과 표현의 형태를 개발하는 방법을 소개한다. 나아가 매개자들이 개인, 혹은 여러 명과 함께 따라 해 볼 수 있는 시작과 마무리 활동을 함께 해본다. 또한 포용적 예술을 실천하는 한국의 예술가들을 초대해 서로의 실천을 공유하며 아이디어를 나눈다. 이를 통해 어떻게 좋은 매개자가 될 수 있는지에 대한 가이드를 살펴본다.
〈크리에이티브 허브와 함께하는 포용적 예술 워크숍〉 2020, 베트남
쉬운 텍스트
학습 장애인과 학습 장애 예술가에 관심 있는 예술가들의 연대를 위한 워크숍이다. 연대는 어떤 일을 여럿이 함께 하고 힘을 모으는 것을 말한다. 학습 장애 예술가를 지원하는 매개자*들이 참여해 각자의 경험을 공유하고 함께 활동하거나 현장을 둘러본다. 이 과정을 통해서 어떻게 좋은 매개자가 될 수 있는지에 대한 가이드를 살펴본다. *매개자 : 서로 다른 둘 사이를 이어주는 일을 하는 사람. 장애 예술가와 비장애 예술가를 이어주는 일을 하는 사람, 비장애인 관람객과 장애 예술가를 이어주는 일을 하는 사람도 매개자라고 할 수 있다.
일정 : 2023. 11. 10 (금) 14:00~18:00
장소 : 모두스튜디오 (3층)
접근성 : 언어통역(영한), 문자통역, 수어통역
참여그룹 : 김유미(노들장애인야학), 문해주(피터팬클럽), 장차현실(창작스튜디오 틈), 최선영(복많관)
앨리스 폭스
앨리스 폭스는 브라이튼 대학교 예술대학의 부학장으로, 석사과정 ‘포용적 예술 실천(Inclusive Arts Practice)’을 개설하고 이끌고 있다. 폭스는 사회적으로 소외된 집단, 특히 학습 장애인 및 노인과 함께 포용적 예술, 그 중에서도 주로 시각 및 공연예술 분야에서 오랜 기간 활동했다. 2003년에는 학습 장애인 예술가로 구성된 로켓 아티스트 스튜디오 Rocket Artists' Studios를 설립했다. 주로 국제적으로 다양하게 활동하며 NGO, 문화, 보건 및 교육 분야 전문가를 교육한다. 포용적 예술 실천을 다룬 책 『포용적 예술 실천 및 연구 : 비판적 선언문』(2015)을 한나 맥퍼슨과 공동 집필 했다. 2017년 ‘타임즈 고등 교육상 예술분야 우수성 및 혁신상’을 수상했다.
한나 맥퍼슨
한나 맥퍼슨은 앨리스 폭스와 함께 책 『포용적 예술 실천 및 연구 : 비판적 선언문』을 공동 집필했으며, '협업적인 커뮤니티 아트를 통한 회복력 구축'(영국 연구위원회 지원) 프로젝트의 수석 연구원이었다. 현재는 안전하고 지속 가능한 위생 시스템 증진을 위해 예술을 활용하는 '브라운 골드를 향하여' 프로젝트를 비롯한 다양한 예술 기반 연구 개발 프로그램의 선임 연구원이자 프리랜서 컨설턴트로 활동하고 있다. 15년 이상 소외된 집단과 함께 창의적인 연구를 공동으로 진행해왔으며, 원래는 지리학 학자이자 참여형 연구, 창의적 방법론, 비판 이론 전문 선임 강사였다.
The practical application of Inclusive Arts: A workshops for facilitators supporting (or wanting to support) learning disabled artists
This workshop is for allies of people with learning disabilities and interested artists.
For artists with learning disabilities, the assistance of facilitators can be very important. Most facilitators in Korea are currently parents of artists and are not trained as professional facilitator. Therefore, in this experiential workshop we introduce ways in which to develop your inclusive art practice, build trust and develop forms of creative listening and expression. We will share an introductory and concluding activity that you could replicate with a group or with individuals. We will also invite other Korean artists who practice inclusively to share their ideas through practical exchanges. In this way other unprofessional (parent) facilitators can get a guide on how they can be good facilitators.
Inclusive Arts Workshop in Collaboration with Creative Hub (Vietnam, 2020)
Dates : November 10 (Fri) 14:00
Venue : M Studio
Duration: 240min
Accessibility : eng-kor interpretation, real-time captioning(kor), sign language(kor)
Participating Group: To be confirmed
Alice Fox
Alice Fox is a Principal Lecturer in The School of Art and Media at the University of Brighton where she founded the pioneering MA Inclusive Arts Practice. She has worked for many years with participatory performance and visual arts alongside some of the world’s most socially excluded groups, in particular people with learning disabilities, elders and women.
Alice often applies her research whilst training NGOs, museum, health & education workers. Alice, alongside Hannah Macpherson, co-authored the subject defining book Inclusive Arts Practice and `research: a critical manifesto (2015 Routledge). In 2003 Alice founded the Rocket Artists’ Studios for artists with learning disabilities and their non-disabled collaborators. In recognition of her ground breaking Inclusive Arts work Alice won the Times Higher Education Award 2017 for Excellence and Innovation in the Arts.
Hannah Macpherson
Dr Hannah Macpherson is Co-author with Alice Fox of ‘Inclusive Arts Practice and Research: a critical manifesto’ and was Principal Investigator on ‘Building resilience through collaborative community arts practice’ (funded by Research Council UK). She is now a senior research fellow and freelance consultant on a range of arts based research and development programs including the Institute of Development Studies-led Towards Brown Gold project which uses the arts to promote safe, sustainable sanitation. She has over 15 years experience of co-producing creative research with marginalised groups. Originally a geography academic and senior lecturer with expertise in participatory research, creative methods and critical theory.