포용적 예술과 현대미술이 만나는 곳

포용적 예술이 현대 미술과 만나는 방식을 탐구하는 라운드 테이블. 큐레이터가 자신이 기획한 포용적 예술 프로젝트를 소개하며 포용적 예술과 현대미술의 교차점에 대한 관점을 공유하고, 앨리스 폭스와 한나 맥퍼슨이 다음 질문을 함께 탐구해본다.

  1. 작업을 현대 미술 내에서 어떻게 위치시켰는가? 포용적 예술에서 작품성을 어떻게 정의할 수 있을까?
  2. 작품성 있는 작업이 될 수 있는 기준은 작업, 과정 또는 (작업의) 체계를 만드는 것 중 어디에 있을까?
  3. 작업과 그 반향에 대해 어떻게 생각하는가? 효과가 있었던 것과 효과가 없었던 것은 무엇인가? 이것이 다음 작업에 어떤 영향을 미치는가?

 

발표자 소개

라움콘
Q레이터, 송지은
문화예술 기획자 Q레이터가 *베르니케 실어증 Wernicke’s aphasia 상태에서 사용한 착어이자 비언어로 원래는 ‘양치질’을 의도하여 사용한 단어이다. 라움콘은 2018년 10월 7일 갑작스런 뇌출혈로 장애를 갖게 된 문화예술 기획자 Q레이터와 시각예술작가 송지은으로 구성된 아티스트 듀오다. 마비된 신체 기능을 재활 Rehabilitation 하는 과정에서 예전과 다른 몸으로 경험하는 일상을 관찰하고 기록하여 다양한 창작물을 생산한다.
* 발표 주제 : 가장 일상적인 것들

 

이성민
서울특별시 문화본부 학예연구사
이성민은 큐레이터, 연구자, 제작자로 예술 현장과 공공영역에서 다양한 규모의 프로젝트를 수행했다. 현재 서울시립 서서울미술관 건립 사업을 담당하며, 서서울미술관 사전프로그램(2020-2023)을 기획했다. 경기북부마을아카이브(2017-2018), 서울사진축제(2010, 2018), 더빌리지프로젝트(2016-2018), 서울미디어시티비엔날레(2010, 2016), 안양공공예술프로젝트(2013-2014) 등에 참여했다.
* 발표 주제 : 미술관은 누구에게 열려 있는가

 

정현
인하대학교 조형예술학과 부교수
정현은 한국미술현장에 관한 비평적 글쓰기를 배움의 실천으로 여기며 미술비평, 저술, 교육, 전시기획 등을 통한 다양한 지식생산을 추구한다. 대표적인 저술로는 『한국미술다시보기 1990-2007』(2022, 현실문화 (공동 엮음), 『NFT, 처음 만난 세계』, 시공아트(2022, 공저), Art Cities Of the Future: 21st Century Avant-gardes, Phadion, (2013, 공저) 등이 있으며, 이상뒤샹 (한국현대문학관 2013), 시간의 밑줄, (한가람미술관, 2015), 그다음 몸, (소마미술관, 2016) 등의 전시를 기획했다. 2019년부터 비영리 발달장애인예술단체 잇자잇자사회적협동조합(잇자잇자)의 대표를 맡고 있다. 잇자잇자가 운영하는 <위상공간>은 장애와 비장애의 무경계 전시 플랫폼으로 다양한 형태의 실험을 전개하고 있다. “예술가의 정체성”에 관한 연구로 박사학위를 받았으며 현재 인하대학교 예술체육대학 조형예술학과 부교수로 재직 중이다.
* 발표 주제 : 잇자잇자사회적협동조합에 관하여

7명 이상의 사람들이 큰 검은 천을 함께 허리까지 들고 서 있으며, 이 검은 천 가운데 80cm 지름의 원 구멍이 5개 넓게 퍼져 뚫려 있고, 그 안에 2명의 사람이 들어가 있다.
〈In — Out〉한국장애인문화예술원 · 서울시립미술관, 2019

쉬운 텍스트

포용적 예술과 현대미술이 서로 만나는 지점에 대해 살펴본다. 큐레이터*가 자신이 기획한 포용적 예술 프로젝트를 소개하고 앨리스 폭스, 한나 맥퍼슨과 함께 그 작업에 대해 대화를 나눈다. *큐레이터 : 미술관에서 작가의 작품 제작을 돕고, 전시를 계획하여 여는 사람. 작품을 관리하고 문화 예술을 연구한다.

일정 : 2023. 11. 7 (화) 14:00
장소 : 모두스튜디오 (3층)
진행시간 : 120분
접근성 : 언어통역(영한), 문자통역, 수어통역
모더레이터 : 앨리스 폭스 / 한나 맥퍼슨
패널 : 송지은(라움콘 작가), 이성민(서울특별시 문화본부 학예연구사), 정현(인하대학교 조형예술학과 부교수)

연사

앨리스 폭스

예술가, 브라이튼 대학교 예술대학 부학장
앨리스 폭스는 브라이튼 대학교 예술대학의 부학장으로, 석사과정 ‘포용적 예술 실천(Inclusive Arts Practice)’을 개설하고 이끌고 있다. 폭스는 사회적으로 소외된 집단, 특히 학습 장애인 및 노인과 함께 포용적 예술, 그 중에서도 주로 시각 및 공연예술 분야에서 오랜 기간 활동했다. 2003년에는 학습 장애인 예술가로 구성된 로켓 아티스트 스튜디오 Rocket Artists' Studios를 설립했다. 주로 국제적으로 다양하게 활동하며 NGO, 문화, 보건 및 교육 분야 전문가를 교육한다. 포용적 예술 실천을 다룬 책 『포용적 예술 실천 및 연구 : 비판적 선언문』(2015)을 한나 맥퍼슨과 공동 집필 했다. 2017년 ‘타임즈 고등 교육상 예술분야 우수성 및 혁신상’을 수상했다.
연사 앨리스 폭스의 프로필 사진 금발의 단발머리 헤어스타일을 하고 있으며, 하얀색 민소매 의상을 입고 정면을 응시하면서 활짝 웃고 있다.

한나 맥퍼슨

서섹스, 브라이튼, 베드포드셔 대학교 선임 연구원 겸 컨설턴트
한나 맥퍼슨은 앨리스 폭스와 함께 책 『포용적 예술 실천 및 연구 : 비판적 선언문』을 공동 집필했으며, '협업적인 커뮤니티 아트를 통한 회복력 구축'(영국 연구위원회 지원) 프로젝트의 수석 연구원이었다. 현재는 안전하고 지속 가능한 위생 시스템 증진을 위해 예술을 활용하는 '브라운 골드를 향하여' 프로젝트를 비롯한 다양한 예술 기반 연구 개발 프로그램의 선임 연구원이자 프리랜서 컨설턴트로 활동하고 있다. 15년 이상 소외된 집단과 함께 창의적인 연구를 공동으로 진행해왔으며, 원래는 지리학 학자이자 참여형 연구, 창의적 방법론, 비판 이론 전문 선임 강사였다.
연사 한나 맥퍼슨의 프로필 사진 머리를 단정하게 묶고 환히 웃고 있는 모습이 담긴 흑백 사진에 담겨 있다.

The crossing points between inclusive art and contemporary art: a roundtable with Korean curators

In this session we will explore the ways in which Inclusive Arts meets with the contemporary art scene. Korean curators will present their curatorial projects and understandings about the intersections between inclusive art and contemporary art. Alice Fox and Hannah Macpherson will explore some of the following questions with Curators.

 How do we situate this work within contemporary art? How do we define quality in this field? Is it in the product, the process or in constructing the frameworks within which high quality work can be made? What do you think about the work and reflections you have done? What worked and what didn’t work?  How will this inform what you do next?

 

Presenter

Qrator, Jee Song
Artist, laumkon
Laumkon is a word of paraphasia and non-language term used by arts and culture producer Qrator in the state of Wernicke’s aphasia, originally intended to refer to ‘brushing teeth.’ It is an artist duo of arts and culture producer Qrator, who’d had a disability since a sudden stroke on October 7, 2018, and visual artist Jee Song. They observe and document the daily life experienced by the changed body that is in the process of rehabilitating paralyzed physical functions and turn them into various creations.
* Presentation title : The most everyday things

 

LJ Sungmin
Curator of the Culture Headquarters at Seoul Metropolitan Government
LJ SUNGMIN is a curator, researcher, and producer who has carried out projects of various scales in the art field and the public sphere. She is currently in charge of the Seoul Metropolitan Government’s Seoul Museum of Art construction project and planned the Seoul Museum of Art advance program (2020-2023). She participated in Gyeonggi Northern Village Archive (2017-2018), Seoul Photo Festival (2010, 2018), The Village Project (2016-2018), Seoul Media City Biennale (2010, 2016), Anyang Public Art Project (2013-2014), etc. did.
* Presentation title : Who is the museum open to?

 

Hyun Jung
Associate Professor in the Department of Sculpture at Inha University
Hyun Jung considers critical writing about the Korean art scene as a practice of learning and pursues the production of various knowledge through art criticism, writing, education, and exhibition planning. Representative works include 『Revisiting Korean Art 1990-2007』 (2022, Real Culture (co-edited), 『NFT, the World We Met for the First Time』, Sigong Art (2022, co-authored), Art Cities Of the Future: 21st Century Avant-gardes , Phadion, (2013, co-authored), and he planned exhibitions such as Sang Duchamp Lee (Museum of Contemporary Korean Literature, 2013), Underline of Time, (Hangaram Museum of Art, 2015), and Next Body, (Soma Museum of Art, 2016). 2019 Since then, he has been serving as the representative of the Itza Itza Social Cooperative (Itza Itza), a non-profit arts organization for people with developmental disabilities. <Phase Space>, run by Itza Itza, is conducting various types of experiments as an exhibition platform without boundaries between disabled and non-disabled people. “Artist He received his doctoral degree for research on “the identity of” and is currently an associate professor in the Department of Plastic Arts, College of Arts and Physical Education at Inha University.
* Presentation title : About Social Cooperative IZZAIZZA

<In – Out> Inclusive Site-Specific Performance (Korea Disability Arts & Culture Center, Seoul Museum of Art), 2019)
In – Out, Korea Disability Arts & Culture Center, Seoul Museum of Art, 2019

Dates : November 7 (Tue) 14:00
Venue : M Studio
Duration: 120min
Accessibility : eng-kor interpretation, real-time captioning(kor), sign language(kor)
Moderator : Alice Fox, Hannah Macpherson
Panel : Ji-eun Song (Raumcon Artist), LJ Sungmin (Curator of the Culture Headquarters at Seoul Metropolitan Government), Hyun Jung (Associate Professor in the Department of Sculpture at Inha University)

Speaker

Alice Fox

Artist, Principal Lecturer in The School of Art and Media at the University of Brighton

Alice Fox is a Principal Lecturer in The School of Art and Media at the University of Brighton where she founded the pioneering MA Inclusive Arts Practice. She has worked for many years with participatory performance and visual arts alongside some of the world’s most socially excluded groups, in particular people with learning disabilities, elders and women.
Alice often applies her research whilst training NGOs, museum, health & education workers. Alice, alongside Hannah Macpherson, co-authored the subject defining book Inclusive Arts Practice and `research: a critical manifesto (2015 Routledge). In 2003 Alice founded the Rocket Artists’ Studios for artists with learning disabilities and their non-disabled collaborators. In recognition of her ground breaking Inclusive Arts work Alice won the Times Higher Education Award 2017 for Excellence and Innovation in the Arts.
연사 앨리스 폭스의 프로필 사진 금발의 단발머리 헤어스타일을 하고 있으며, 하얀색 민소매 의상을 입고 정면을 응시하면서 활짝 웃고 있다.

Hannah Macpherson

Senior Research Fellow and Consultant, Universities of Sussex, Brighton and Bedfordshire

Dr Hannah Macpherson is Co-author with Alice Fox of ‘Inclusive Arts Practice and Research: a critical manifesto’ and was Principal Investigator on ‘Building resilience through collaborative community arts practice’ (funded by Research Council UK). She is now a senior research fellow and freelance consultant on a range of arts based research and development programs including the Institute of Development Studies-led Towards Brown Gold project which uses the arts to promote safe, sustainable sanitation. She has over 15 years experience of co-producing creative research with marginalised groups. Originally a geography academic and senior lecturer with expertise in participatory research, creative methods and critical theory.
연사 한나 맥퍼슨의 프로필 사진 머리를 단정하게 묶고 환히 웃고 있는 모습이 담긴 흑백 사진에 담겨 있다.